1987 – 10(1)

C. De Arabische wetenschap

Mannen behoren tot deze leeftijdsgroep over eens dat de Arabische wetenschap een zeer hoge vlucht nam in de 8e, 9e eeuw en de 12e eeuw. Waarna vooral onder externe druk de grote culturele wetenschappelijke centra vernietigd werden; Bagdad deur van Mongools, van Arabisch centrum in Spanje deur van oprukkende expansie van de westerse kristelijke wereld.

Feit is dat er enkele factoren zijn die we kennen in de context van de moderne wetenschap en onze woorden.

We hebben ook de mogelijkheid om over de islam te leren op basis van militaire expansie.Door deze expansie worden zeer verschillende culturen met elkaar verbonden.Gebieden in de cultuurinvloeden van China, Indië, Griekenland, Rome, de Kristelijke wereld worden erkend.

Een belangrijke oorzaak van de doorstroming van het theoretische en praktische weten en kunnen van elk van deze culturen in de hele islamitische wereld, is zonder twijfel het gericht zijn op Mekka, en meer bepaald de bedevaart naar daar die elke moslim minstens één keer en zijn leven, moet nastreven.

Dit is echter niet het geval als het om culturele elementen gaat. Nog veel belangrijker is dat de Islamitische wereld een smeltkroes vormde van deze zo uiteenlopende kennisgegevens. We hebben dus niet alleen een sterke internationalisering van de kennis (veel sterker dan ooit voordien het geval is geweest). We hebben echter al een aantal van onze wortels als het gaat om de synthese van de islam. In de Islam was een theoretische theorie in haar perspectief van de praktijk. We zijn ook geïnteresseerd in Griekse theoriën aangevuld wordt met, geconfronteerd met observatie, empirisch onderzoek, experimenten, met gegevens ook uit etere cultuur.

We zijn gisteren vanwege het feit dat we zojuist hebben geleerd over theorie, observatie in handmatige activiteiten: experimenten. In Astrologie en voor Alchemie zien we een samengaan van internationalisering, theorie, observatie, experimenteel onderzoek en bovendien ook de zo belangrijke institutionalisering, die hier gecombineerd gepaard ging met het esoterische karakter van deze kennis. Dit esoterische karakter ontstond afwisselend enerzijds ter bescherming van het eigen weten en anderzijds ter bescherming tegen de soms negatieve reactie van het pubk tegenover een weten dat soms de indruk gaf de natuurlijke orde te willen blijken. Gelijktijdig synthese met zijn sociale, institutionele en theoretische componenten zal de europese kristelijke wereld binnendringen en door haar hoge suprematie respekt afdwingen, geaccepteerd worden maar ook haar eigen leven verder leiden. Ook al is het zo dat ze zeker tot en met Newton komen, in zovele aspekten tributair blijft aan deze oorspronkelijk Islamitische synthese.

Met Eliade echter onmogelijk dat we durven stellen dat ook na Newton de kern van de Islamitische synthese blijft voortleven in elf westerse hedendaagse moderne wetenschap. Maar meer gisterenover verder.

Hier vindt u het typische nut en de efficiëntie van de moderne wetenschap, waarbij een brug geslagen wordt tussen theorie en techniek en vooral de wederzijdse bevruchting mogelijk wordt van de techniek door de la theorie en de la theorie door de praktijk en techniek, blijkt een resultaat te zijn van de typische Islamitische inbreng in de smeltkroes van kennis.Deze brug tussen vakmanschap en theorie zien we immers niet bestaan noch in de andere culturen en zeker ook ook niet in de Griekse.

Zoek op de site

Zoekopdracht