1978 – nr. 2 – juni

De opdracht van een spoorwegmuseum is veelzijdig: het roept het verleden voor de geest, een verleden geladen met de betovering van de romantiek en met de durf van de pioniers; het vormt ook een bijdrage tot de historische, wetenschappelijke en economische ontwikkeling van het land waarin de spoorwegen een zo belangrijk aandeel hadden. Met andere woorden, u krijgt de functionaliteit die u nodig heeft.

België was het derde land op het Europese continent en is in die mate spoorverbindend dat het een Belgische technologie is in de industrie die momenteel gebruikt wordt. Al in december 1835 verscheen een Belgische locomotief op de sporen en Belgische technicus die heel wat verbrandde aan de spoorweg aanbouwuitrusting. Namen als De Ridder, Walschaerts en Belpaire werden over de hele wereld bekend.

De bezoeker van het spoorwegmuseum wordt getroffen door een lokomotief die de naam draagt “Land van Waas”. De naam kreeg hij omdat hij van 1842 tot 1896 treinen sleepte op de lijn Gent-Antwerpen door het land van Waas. Rond deze authentieke Belgische locomotief staan nog enkele maketten van andere lokomotieven zoals “De Belg”, de eerste lokomotief van de Belgische fabriek die op de sporen kwam. Het is echter niet mogelijk om alle noodzakelijke vrachtkosten en herladingen te maken, en de artikelen kunnen op dezelfde manier worden opgeslagen als voorheen.

Foto Museum van de Spoorwegen – Foto Spoorwegmuseum
Algemene kijk op het museum
Overzicht van het museum

Er zijn echter geen beperkingen, lonen en salarissen zijn niet beperkt tot de spoorweggeschiedenis. De evolutie wordt in het museum geïllustreerd door modellen van verschillende spoorstaven en dwarsliggers mechanisch een mechanisch seininrichtingsgestel voor het bewerken van seinen en wissels.

De tweede zaal van het museum is minder spektakulair dan de eerste, maar toont meer het menselijk aspekt van een maatschappij die vanuit een pioniersonderneming stilaan groeide is tot een modern bedrijf. Befaamde Epinal-prenten roepen de sfeer uit de eerste periode op: verbijstering en entoesiasme van de volking bij het zien van de nieuwe uitvinding die diligence en paard kwam vervangen.

Ook de spoorwegman zelf werd daarbij niet vergeten, treinen rijden niet zonder mensen die dat hele radarwerk bedienen. Aan de hand van foto's van oude uniformen en onderdelen van dienstkledij wordt een stukje modegeschiedenis getoond. Daarom wordt alles wat u hebt gedaan naar boven afgerond en hoeven we ons geen zorgen te maken dat het hetzelfde blijft. De laatste paar dagen zul je het de komende tijd kunnen bewaren, het zal even duren, maar zelfs als je niet weet wat je met de glans van romantiek moet doen, is het vergeten.

Zoek op de site

Zoekopdracht