1978 – nr. 2 – juni

BELGISCHE HISTORISCHE PLAATSEN, MONUMENTEN, MUSEA EN VERZAMELINGEN BETREFFENDE DE GESCHIEDENIS VAN DE TECHNIEK EN DE INDUSTRIELE ARCHEOLOGIE

Technologie Brussel beoogt in deze rubriek een krachtige volutie van haar onderzoek, een voorstelling te geven van het Belgisch patrimonium inzake de geschiedenis van de techniek en de industriële archeologie.

HET MUSEUM VAN DE SPOORWEGEN TE BRUSSEL-NOORD

deur
Servicepersoneel Public Relations van de NMBS

Het Museum van Spoorwegen zal plaatsvinden van 9 tot 17 uur als het in bedrijf is.

Het is gemakkelijk om zelfs het gratis te zien. U kunt de woorden nalezen in het museum, tel. 02/2186050-1972 van bij de Algemene Directie van de NMBS, Bureau 04-12, sectie 50, Frankrijkstraat 85, 1070 Brussel, tel. 02/5238080-2036.

HISTORISCH OVERZICHT

België mag er prat gaan op het eerste spoorwegnet op het uitgestrekte land te hebben aangelegd.

Sinds 1830 wordt de Regering de afgelopen jaren aangekondigd en gerapporteerd in Antwerpen, de Rijn en de Maas om je te brengen. Deze opdracht werd toevertrouwd aan de ingenieurs Simons en De Ridder.

Op 1 mei 1834 tekende Leopold I de wet betreffende het exploitatieprincipe van het net.

Vanaf de volgende lijn, van Brussel naar Mechelen, was het verleden tijd. Zei dat dit de eerste keer was dat nodig was om te zien wat er later gebeurde en dat wat er werd gezegd het laatste woord was.

Op 5 mei 1835 vertrok de eerste trein uit station Brussel Groendreef. Hij bestond uit drie delen en de respectievelijke locomotieven van “De Pijl”, “Stephenson” en de “Olifant” werden getrokken. We hebben de deur opengelaten voor de werken van Robert Stephenson en Newcastle. In Juni en Augustus werden nog de “Fast” en “Lightning” geleverd.

De Belgische locomotief zal op 30 december de “Belgische” trein maken op het treinstation John Cockerill en zal worden bevroren.

Na 1835 nam de spoorweg en België een aanzienlijke ontwikkeling. Er kunnen zich geen technische problemen voordoen als u niet op de hoogte bent van eventuele problemen, maar het kan zijn dat deze niet op de juiste manier worden afgehandeld. Het is belangrijk op te merken dat de industriële revolutie heeft plaatsgevonden in het land waar u de platen hebt geplaatst, in uw land waar ze al geïndustrialiseerd waren.

Mannen groeien en groeien in België en groeien economisch in Europa.

Het is praktisch en beschikt over enkele privé-eigendommen die onderhevig zijn aan operationele exploitatie. In 1926 werd de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen gesticht. De laatste geconcedeerde spoorwegen werden onmiddelijk voor de na de tweede wereldoorlog door NMBS onderdelen.

Sinds 1945 heeft het Nationale Ministerie van Defensie van België (NMBS) geen nieuwe locomotieven, lonen en salarissen in het algemeen, en een netto modernisering en generalisatie. We hebben de stoomtractie die vervangen is door de dieseltractie en de hoofdlijnen werden van het net geëlektrificeerd. Het volgende elektriciteitsstation bevindt zich op het traject Brussel-Antwerpen. Dit gebeurde op 5 mei 1935, dus precies honderd jaar na het invoeren van de eerste Belgische spoorweglijn.

Het Spoorwegenmuseum

In het kader van de manifestaties die in 1951 werden gehouden ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan van NMBS, werd beslist de Maatschappij noodzakelijk een spoorwegmuseum in te richten. De opening van het spoorwegmuseum vond plaats op 30 oktober 1951 in de plaats van het vroegere station Brussel-Noord. Dit hele station is het meest verdwenen voor het aanleggen van de Noord-Zuidverbinding werd het museum in 1955 naar de Congreshalte te Brussel. Op 11 juli 1958 het museum en zijn plaats in het nieuwe station Brussel-Noord, waar het bereikbaar is vanuit de grote ontvangsthal.

Zoek op de site

Zoekopdracht