STUDIE VAN DRIE VOORBOUWERS VAN ELEKTRONISCHE MUZIEK
Jan WILLEMS
Doctor in de wetenschappen (UL Brussel)
Samenvatting
STUDIE VAN DRIE VOORLOPERS VAN DE ELECTRONISCHE MUZIEK
In dit artikel vinden we elektronische muziekinstrumenten – Trautonium, Ondes Martenot en Thermenvox – het best gebruikt. Deze voorlopers bevinden zich in het Muziekinstrumentenmuseum Brussel. De werking van de huidige structuur van de – oscillator, filter in weergalmer – wordt ieder ieder instrument ontleed en toont het essentiële verschilverschil tussen Trautonium (relaxatieoscillator) en Ondes Martenot en Thermenvox (zwevingsoscillator).
Abstract
ONDERZOEK VAN DRIE VOORLOPERS VAN ELEKTRONISCHE MUZIEK
Dit artikel presenteert drie elektronische muziekinstrumenten: Trautonium, Ondes Martenot en Thermenvox. Deze voorlopers bevinden zich in het Instrumentaal Museum van Brussel. De werking van de drie structurele onderdelen – oscillator, filter en diffusor – wordt voor elk instrument geanalyseerd en laat het essentiële verschil zien tussen Traautonium (relaxatie-oscillator) en Ondes Martenot en Thermenvox (zwevingsoscillator).
INVOERING
Enige tijd geleden kreeg ik de gelegenheid om de structuur te bestuderen van drie elektronische muziekinstrumenten waarvan de uitvinding teruggaat tot de jaren twintig van de vorige eeuw. Elektronica, die toen nog weinig ontwikkeld was, had toch genoeg aantrekkingskracht voor een paar baanbrekende ingenieurs om het te gebruiken en dergelijke instrumenten te ontwerpen als de Trautonium, Thermenvox en Ondes Martenot. Deze instrumenten zijn echter melodieus en spelen slechts één geluid tegelijk. Ze markeerden hun tijdperk in hun land van herkomst: Duitsland, de USSR en Frankrijk. Ze werden in feite snel overgenomen door ‘avant-garde’ muziekkringen, waarbij componisten en artiesten bereidwillig meewerkten om deze nieuwe creaties aan het publiek te presenteren. Genzmer, een leerling van Hindemith, schreef werken voor het Traautonium, Jolivet en Messiaen voor de Ondes Martenot. Thermen, die voor Lenin speelde, nam deel aan concerten met Stokowski, Heifetz, Menuhin (Anfilov 1969).
Elektronische instrumenten zijn lange tijd basaal gebleven. Pas vanaf de jaren zeventig brachten bepaalde bedrijven, dankzij de systematische integratie van halfgeleiders en het gebruik van spanningsgestuurde commando's, 'synthesizers' op de markt, waarvan een van de eerste voorbeelden werd gebouwd door Bob Moog. Laten we ook de ontwikkeling noemen van digitale circuits die de synthese van geluiden door de computer in realtime mogelijk maken (IRCAM: Institute of Coulated Research in Acoustics and Music, Centre Pompidou, Parijs).
ALGEMENE PRINCIPES
L'subjectieve intensiteit van geluid is gekoppeld aan de energie van het signaal, evenredig met het kwadraat van de amplitude ervan.
De oscillator is een quasi-stationair interactief dynamisch systeem dat, na een tijdsinterval dat een “periode” wordt genoemd, dezelfde cyclus opnieuw begint als de externe omstandigheden die de werking ervan beheersen, niet zijn veranderd. De frequentie is het aantal van deze cycli dat in één seconde wordt voltooid en is gekoppeld aan de frequentie subjectieve hoogte geluid. Externe omstandigheden veranderen voortdurend tijdens de uitvoering van een muzikale frase, terwijl de uitvoerder het geluid moduleert om er ‘leven’ aan te geven.