Samenvattingen en lijsten met illustraties in het Russisch en Duits
KOVACEVICOVA, S.
Človek Tvorca. Pracovné motivy slovenska vo vyobrazeniach z 9 – 18 storočia (Homo Faber)
Bratislava, Slovenska Akademia, 1987, 264 p., 280 afb.
Het werk van mevrouw Kovačevičova is de Slowaakse tegenhanger van een Tsjechische publicatie die in de jaren zestig in Praag werd gepubliceerd en is onderverdeeld in drie delen: iconografische bronnen en hun geloofwaardigheid, een commentaar op de verschillende ambachtelijke technieken en hun plaats in de Slowaakse cultuur, en ten slotte een nauwkeurige identificatie van de afgebeelde objecten, met plaats van conservering, datering, uitgebreide bibliografie, etc.
De auteur gaat uit van ongeveer tienduizend afbeeldingen van objecten die zijn opgenomen in schilderijen, prenten, miniaturen, sculpturen, enz., waarvan de esthetische waarde slechts secundair is; Aan de andere kant zijn de herkomst en het gebruik van deze voorwerpen in Slowakije doorslaggevend. Natuurlijk is er voor oude objecten een internationale symbolische context, maar deze wordt opnieuw geëvalueerd door lokale makers; deze illustraties werden ook door de auteur bewaard.
De identificatie van objecten gebeurt op basis van vergelijking met archiefmateriaal en met wat in binnen- en buitenlandse musea wordt bewaard. Veel alledaagse voorwerpen zijn echter noch gedateerd noch gelokaliseerd. Daarom vertrekken we van varianten die in de 19e eeuw in de Slowaakse cultuur zijn opgenomen om de wederzijdse contacten en de originaliteit van het fenomeen in Slowakije te bepalen. De Slowaakse cultuur wordt opgevat als een complex en evoluerend systeem, waarbij de populaire, stedelijke of andere subsystemen hun eigen ontwikkeling kennen met gemeenschappelijke relaties in tijd en sociale ruimte. Bij dit proces werd uiteraard rekening gehouden met tal van sociaal-economische transformaties, zoals de grondwet van het Koninkrijk Hongarije, de oorlog tegen de Turken, de stedelijke ontwikkeling, de Reformatie, emigratie, collectivisatie, enz. We zijn ook niet uit het oog verloren dat er buiten Slowakije en Hongarije geleend had kunnen worden van nieuwe iconografische vormen die hadden kunnen kruisen met oudere inheemse culturele waarden. Het is duidelijk dat Slowakije, vanwege zijn geografische en historische ligging, bijzonder goed gepositioneerd is voor het kruispunt van deze economische, sociale en culturele factoren.
Daarom heeft de auteur van het werk speciale aandacht besteed aan dit probleem dat verband houdt met de objecten zelf, hun iconografie, de makers, de culturele omgeving en het sociale functioneren; lokale specificiteit komt aan het licht en we zien dat oude culturele elementen in de populaire cultuur langer weerstand hebben geboden dan in die van andere sociale klassen.
Kortom, een compact werk, methodologisch goed doordacht, goed geïllustreerd en zorgvuldig uitgegeven, dat op nationaal en internationaal niveau een opmerkelijke synthese presenteert die zowel de etnoloog als de techniekhistoricus tevreden kan stellen.
Marina Peltzer