BIJDRAGE AAN DE GESCHIEDENIS VAN HET STATISTIEKONDERWIJS IN BELGIË
Pierre DAGNELIE
Rijksfaculteit voor Agronomische Wetenschappen, Gembloux
Overzicht
Deze nota schetst kort de evolutie van het statistiekonderwijs in België, van 1815 tot heden. Het belicht de bijdrage van Adolphe QUETELET en een periode van achteruitgang of relatieve stagnatie in de tweede helft van de negentiende eeuw, een nieuwe ontwikkeling tussen 1900 en 1940, en een veel snellere wereldwijde expansie na de Tweede Wereldoorlog.
Samenvatting
Deze notitie besproken in het kort de ontwikkeling van het wijs van de statistiek in België, van 1815 tot heden. Het laatste deel van het verhaal is dat van Adolphe QUETELET, over de afgelopen jaren: hij werd geboren in 1815 in 1850, en was relatief oud in 1900. 1940, en een enorme uitbreiding na de Tweede Wereldoorlog.
Abstract
Dit artikel geeft een korte schets van de geschiedenis van het onderwijs in de statistiek in België, vanaf 1815. De belangrijkste kenmerken die worden benadrukt zijn de grote invloed van Adolphe QUETELET en een relatief actieve periode van 1815 tot 1850, een periode van bezuinigingen of relatieve stagnatie in de tweede helft van de negentiende eeuw, een nieuwe ontwikkelingsperiode van 1900 tot 1940, en een verdere ontwikkelingsperiode van 1900 tot 1940. snelle expansie na de Tweede Wereldoorlog.
1. Inleiding
Deze nota werd opgesteld op verzoek van de organisatoren van de sessies gewijd aan de geschiedenis van het statistiekonderwijs, als onderdeel van de Tweede Internationale Conferentie over Onderwijsstatistieken (Victoria, Canada, augustus 1986). Het schetst de situatie in België.
We zullen beginnen met het omschrijven van de bijdrage van Adolphe Quetelet (paragraaf 2) en we zullen doorgaan met het onderzoeken van de perioden van ongeveer 1815 tot 1850 (paragraaf 3), van 1850 tot 1900 (paragraaf 4), van 1900 tot 1940 (paragraaf 5). en van 1945 tot 1985 (paragraaf 6). We eindigen ten slotte met enkele conclusies (paragraaf 7) en een overvloedige bibliografie (paragraaf 8).