De verdienste van de organisatoren mag niet onderschat worden, temeer daar rekening moet gehouden worden met de grondige verwoesting van de binnenstad na het onzinnige bombardement door de Franse maarschalk de Villeroy in 1695. Een aanzienlijke hoeveelheid historische informatie – ook deze die het vervoer aanbelangde – ging toen onherroepelijk verloren.
Spijts deze moeilijkheid, werd het een verzorgde realisatie, waar ieder zijn gading kon vinden. Het geheel getuigde van wetenschappelijke ernst.
Van de hand van Sébastien de Brouwer, verscheen een 76 bladzijden tellende begeleidende gids … naar onze mening, de echte blikvanger van de tentoonstelling.
Het werk telt vier grote onderverdelingen, telkens met inleidende tekst en commentaar bij de prenten : – de Middeleeuwen (tot het einde van de 15e eeuw). Deze periode beslaat iets meer dan twintig afbeeldingen ;
– de Moderne Tijden (tot na de Franse Revolutie), met een veertigtal prenten ;
– de 19e eeuw (39 afbeeldingen) ;
– Blik op de 20e eeuw.
Kriskras door elkaar, komen in de teksten gegevens voor omtrent wegenbouw, vervoer en vervoermiddelen, reisgewoonten en belangrijke sociale en politieke gebeurtenissen. Waar nodig, wordt getracht de lezer wegwijs te maken in de gestadige groei van de stad. Het best kan dit aan de hand van de bevolkingscijfers. Het verdient aanbeveling deze vooraf samen te bundelen :
Jaartal | Bevolking (Stad) | Bevolking (voorsteden) |
1526 | 40.000 | – |
1830 | 100.000 | 40.000 |
1846 | 118.239 | 80.555 |
1880 | 162.500 | 120.000 |
1900 | 211.429 | 240.000 |
In 1890 telt Brussel één tiende van de ganse Belgische bevolking. Na de eeuwwisseling is er een duidelijke teruggang, zodat de huidige stad Brussel met een tweemaal zo grote oppervlakte als in 1900, nog nauwelijks 150.000 inwoners telt. Daarentegen nam het bevolkingscijfer in de omringende gemeenten pijlsnel toe.