1982 – 5(2)

VAN “BOOM” VAN DE STEEKKAR

Johannes DAVID
Beheerder,
Museum van Oudere Technologieën, Grimbergen

Overzicht

Notitie met betrekking tot de duivel, de “zakkruiwagen”. De eerste sporen van zijn bestaan lijken uit de 18e eeuw te dateren. Het gebruik van de steekwagen kende in de tweede helft van de 20e eeuw een grote expansie, vooral dankzij de bodembedekking (beton, asfalt, etc.) en door banden.

Abstract

Opmerking over de steekwagen. Het eerste bewijsmateriaal lijkt uit de 18e eeuw te dateren. In de tweede helft van de 20e eeuw is er een hausse in het gebruik van de vrachtwagen, dankzij het gebruik van beton en asfalt op de grond, en van pneumatiek.

U kunt dit zonder problemen doen. Wanneer u dit doet, kan het zijn dat u moet wachten totdat de “kleine materialen” zijn verwijderd. In de studies over de geschiedenis van het vervoer, de van de technieken in het algemeen, schenkt men er zelfsmin aandacht aan. Nochtans is de snelle verspreiding van de steekkar een kleine revolutie, waarvan wij getuigen zijn.

afbeelding8-3.jpg
afbeelding9-3.jpg

Afb. 1, 2

Maar hoe bedoel je, wat is die steekkar? De hoogte is ongeveer 100 tot 40 cm, dus verticaal en de hoogte is slechts 100 cm. Onderaan is een schuin of min of meer horizontaal bordje, het laadvlak, bevestigd, dat op de grond rust (afb. 1)[[ Steekkar uit Grimbergen (Museum voor de Oudere Technieken, inv. nr V. 80.18).]]. Als je niet weet wat je met je moet doen, sterf dan en dan kun je het doen (afb. 2) [[ Karretje uit Meise. Gebouwd om een lichte elektrische motor te verplaatsen voor een beerpomp, een koekenbreker, ed (Museum voor de Oudere Technieken inv. nr. B. 81.3). Zo'n motor werd ook vaak op een dragberrie bevestigd. Zie bv het eksemplaar van het Museum voor de Oudere Technieken (inv. nr. V. 81.11). Deze bouwwijze heeft immers belangrijke voordelen opgeleverd. Houd er rekening mee dat uw achterdeur niet verlicht kan worden. Hij duwt het laadvlak onder de zak bv en doet hem dan kantelen tegen de steunvalk. Daarom spreekt men van “steekkar”, ook als van “schepper”. Ze zijn onderworpen aan spierkracht waarbij ze worden blootgesteld aan de steekkar waarin ze worden vrijgelaten. De waarheid is dat het niet hetzelfde is als het laatste woord. Het einde is het geladen voertuig, noch lang, noch ras, zodat het overal door kan. Wanneer je een wiel draagt, kan het zijn dat er een centimeter hoog zit. Nu je het ziet, is het een goed idee om te zien wat er is gebeurd – het is roestiger dan het zal zijn, zo heet het. Mannen moeten zich ervan bewust zijn dat wij ons ervan bewust moeten zijn dat er rekening met hen wordt gehouden. Het zijn duizenden kilo's per dag, waarvoor spierkracht overbodig is [[ Benoit, 1863: 2.869 merkt op "een arbeider kan zonder vermoeidheid de hele dag werken aan transporten gemaakt met deze machine". ]].

Zoek op de site

Zoekopdracht