DIVERSEN
Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis
Belgische carrosserie in de 18e en 19e eeuw
Het Volkskundemuseum van Brussel bereidt momenteel de publicatie voor van een belangrijke memoires over de Belgische carrosserie in de 18e en 19e eeuw. MM. W. Knops en W. Lassance, verantwoordelijk voor dit werk, zouden bijzonder graag elke vorm van documentatie willen lezen die betrekking heeft op dit onderwerp, en meer in het algemeen op de vervoersproblemen van die tijd in onze regio's.
Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis,
Jubelpark, 10
1040 Brussel.
Zo een. (02) 733 96 10.
Mededeling van de VVIA
Van 11 en 18 juli 1981: unieke studio in Zuid-Engeland, in samenwerking met de Southampton University. Ter gelegenheid van het VVIA-bezoek zal o‧m plaatsvinden. een aantal vroeg-19de euwse stoommachines terug draaien, bezoek voorzien aan collecties en sites die in normale omstandigheden strikt voor het pubek gesloten zijn, enz …
31 oktober en 1 november 1981: atelier in Noord-Frankrijk, met o‧m. Bezoek aan de Familie van Godin te Guise, het mijnmuseum te Leeuwarde, de scheepsliften te Arques, Rijsel, Roubaix, enz …
U kunt onze gedetailleerde programma's ontdekken, maar u kunt ze ook vinden in de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie, Postbus 30, Postkantoor Maria Hendrikaplein, 9000 Gent-12.
Jean-Baptiste VIFQUAIN (1789-1854)
Ingenieur, architect en stedenbouwkundige.
André LEDERER
Burgerlijk ingenieur AILv
Professor aan de Katholieke Universiteit Leuven
Vice-voorzitter van de Maritieme Academie
Samenvatting
Jean-Baptiste Vifquain,
ingenieur, architect en stedenbouwkundige
Vifquain is een van 's werelds toonaangevende Belgische ingenieurs uit de 19e eeuw.
Hij mag gerespecteerd worden als de vader van de Brusselse “Kleine Ring”, de bouwer van de eerste Belgische metalen hangbrug (1824) en het kanaal van Charleroi naar Antwerpen, en auteur van het in 1842 verschenen groots opgevat werk “Of the waterways in Belgium ".
Abstract
Jean-Baptiste Vifquain,
ingenieur, architect en stedenbouwkundige
Vifquain is een van de bekendste Belgische ingenieurs uit het eerste deel van de 19e eeuw. Onder zijn werken: de “binnenste ringweg” rond Brussel, de eerste ijzeren hangbrug in België (1824), het kanaal van Charleroi naar Antwerpen, een meesterwerk: “Des Voies Navigables en Belgique”, gepubliceerd in 1842.