DIVERSEN
Musées royaux d’art et d’histoire
La carrosserie belge aux XVIIIème et XIXème siècles
Le Musée de Folklore de Bruxelles prépare actuellement la publication d’un important mémoire sur la carrosserie belge aux XVIIIème et XIXème siècles. MM. W. Knops et W. Lassance, chargés de ce travail, seraient particulièrement heureux de prendre connaissance de toute espèce de documentation relative à ce sujet, et plus généralement concernant les problèmes de transport à cette époque dans nos régions.
Musées royaux d’art et d’histoire,
Parc du Cinquantenaire, 10
1040 Bruxelles.
Tél. (02) 733 96 10.
Mededeling van de VVIA
Van 11 tot en met 18 juli 1981: unieke studiereis naar Zuid-Engeland, in samenwerking met de Southampton University. Ter gelegenheid van het VVIA-bezoek zullen o‧m. een aantal vroeg-19de eeuwse stoommachines terug draaien, bezoek voorzien aan collecties en sites die in normale omstandigheden strikt voor het publiek gesloten zijn, enz …
31 oktober en 1 november 1981: studiereis naar Noord-Frankrijk, met o‧m. bezoek aan de Familistère van Godin te Guise, het mijnmuseum te Leeuwarde, de scheepsliften te Arques, Rijsel, Roubaix, enz …
Voor alle nadere inlichtingen en gedetailleerde programma’s, kan men zich wenden tot de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie, Postbus 30, Postkantoor Maria Hendrikaplein, 9000 Gent-12.
Jean-Baptiste VIFQUAIN (1789-1854)
Ingénieur, architecte et urbaniste.
André LEDERER
Ingénieur civil AILv
Professeur à l’Université Catholique de Louvain
Vice-Président de l’Académie de Marine
Samenvatting
Jean-Baptiste Vifquain,
ingenieur, architekt en urbanist
Vifquain is ongetwijfeld één van de meest bekwame Belgische ingenieurs uit de eerste helft van de XIXe eeuw.
Hij mag aanzien worden als de vader van de Brusselse «Kleine Ring», de bouwer van de eerste Belgische metalen hangbrug (1824) en het kanaal van Charleroi naar Antwerpen, en auteur van het in 1842 verschenen groots opgevat werk «Des voies navigables en Belgique».
Abstract
Jean-Baptiste Vifquain,
engineer, architect and urbanist
Vifquain is one of the most famous Belgian engineers from the first part of the XIXth century. Among his works : the «inner circular road» round Brussels, the first iron-made suspension bridge in Belgium (1824), the Charleroi canal to Antwerp, a masterpiece: «Des voies navigables en Belgique», published in 1842.