1979 – 2(3/4)

Het werk werd gelijktijdig in 1853 uitgevoerd; Op 9 april van dit jaar legde de koning plechtig de eerste steen van het stuwmeer van Elsene. Op 30 juni 1855 waren de watervoorzieningswerken voltooid, maar een van de reservoircompartimenten stortte in. Het eerste water uit Braine werd echter in het eerste compartiment gebracht en op 26 september 1855 werd de grote fontein van het park, ontworpen door Carez, ingehuldigd door de koning. In vier jaar tijd was het grootste deel van het netwerk aangelegd (150 km) en waren de meeste abonnees aangesloten. Er wordt een compleet netwerk van brandkranen gecreëerd (1400) op een afstand van 50 tot 60 m van elkaar.

Hierbij moet worden bedacht dat er een brede discussie was ontstaan over de aard van het materiaal dat voor de distributieleidingen moest worden gebruikt (het aquaduct moest van metselwerk zijn gemaakt). Er was uiteraard geen sprake meer van het gebruik van hout en bovendien konden we de nadelen van aardewerk vaststellen: kwetsbaarheid voor externe spanningen (bewegingen van de grond, trillingen door transport, enz.) en interne spanningen (lage weerstand tegen sterke druk). Bovendien raakten de leidingen, ondanks hun vernis, verstopt door de vorming van planten- of dierenconcreties. Lood werd al niet aanbevolen vanwege zijn toxiciteit. Glas, perfect vanuit gezondheidsoogpunt, getest in de Verenigde Staten en Zwitserland, moest worden afgewezen vanwege zijn kwetsbaarheid. Metalen buizen werden als de beste beschouwd en daarom werd voor gietijzer gekozen. Maar geconfronteerd met de moeilijkheid van de bevoorrading, werd het gemeentebestuur ertoe gebracht met grote aandacht de uitvinding van de Parijse Chameroy te overwegen, die door verschillende Franse steden was overgenomen. Dit waren plaatstalen buizen die aan de binnenkant gelakt en aan de buitenkant gebitumineerd waren en waarvan de prijs 40% lager lag dan die van gietijzeren buizen. Na talrijke debatten en uitstel werden de problemen bij de levering van gietijzeren buizen opgelost en heeft de Stad Brussel nooit Chameroy-buizen verworven.

Zoek op de site

Zoekopdracht