TEKNISKA MUSEET (1979)
Technologie en de impact ervan op de samenleving, symposium nr. 1 (1977). Red.: Tekniska Museet, Stockholm, 280 p., foto's (zwart-wit).
Het Tekniska Museet in Stockholm had het uitstekende idee om internationale congressen over de geschiedenis van de technologie te organiseren. Het tweede symposium, over het thema “Transporttechnologie en sociale verandering” werd gehouden in augustus 1979, maar dit is het eerste symposium in kwestie hier, met als meer algemeen thema de impact van technologie op de samenleving, en dat plaatsvond in 1974 ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van het Tekniska Museet. De publicatie van de teksten van deze belangrijke internationale bijeenkomst werd verwacht: het is dus gebeurd, en we kunnen er blij mee zijn. Zesentwintig teksten, allemaal in het Engels, bestrijken bijna het hele verhaal, aangezien we beginnen met een mededeling van Inga Serning getiteld “IJzermetallurgie en prehistorische samenleving”. Maar de 19e en 20e eeuw zijn het onderwerp van het grootste aantal communicaties. We zullen ze niet allemaal noemen, maar toch benadrukken “Het ontstaan van de brug van Wheatstone” (Stig Ekelöf), “Sociaal instrument en cultureel compromis: technisch onderwijs in het Zweden van de late 19e eeuw” (Nils Runeby),“Draai het!” De oorsprong van centrifugale scheidingstechnologie » (Carl-Göran Nilsson). Een belangrijke tekst van Melvin Kranzberg is ook het citeren waard: “Technologiebeoordeling in Amerika”, waarin de auteur niet anders kon dan deze twee zeer treffende zinnen in te voegen, heel erg in zijn stijl: “Als ik een politieke of morele historicus was, zou ik misschien pessimistisch zijn, maar ik ben een technologiehistoricus, en hoe minder van die geschiedenis hoop, HOOP is (...) Dus uiteindelijk is de kwestie van de controle van technologie is de vraag of de mens zichzelf kan beheersen ». Het was aan Eugene S. Ferguson, voorzitter van de Society for the History of Technology (VS), om de conclusie te trekken. Hij deed dit terwijl hij verrast was dat het technische feit dat onlangs misschien wel de belangrijkste sociale gevolgen had, tijdens het symposium niet ter sprake kwam: de uitvinding van de verbrandingsmotor, die de auto, het vliegtuig mogelijk maakte...
Dit zeer mooie deel wordt gedistribueerd (22 US dollar) door het Tekniska Museet, Museivägen 7, S-11527 – Stockholm, Zweden.
JC Baudet
Arthur H.FRAZIER (1978)
Amerikaanse normen voor maten en gewichten. Hun creatie en makers. Smithsonian Studies in geschiedenis en technologie, nummer 40. Smithsonian
Institution Press, Washington, 21 p., 10 afb.
De serie uitgegeven door het Smithsonian Institution, waarvan het hier gepresenteerde deel het veertigste is, speelt een essentiële rol in de ontwikkeling van de geschiedenis van de technologie, een discipline die hoog aangeschreven staat in de Verenigde Staten en in enkele andere landen waar de academische en wetenschappelijke activiteit hoog in het vaandel staat. is niet te sclerotisch. In deze serie zijn belangrijke studies gepubliceerd, bijvoorbeeld nr. 25 (John H. White: American Single Locomotieven en de “Pioneer”), of nr. 12 (Otto Mayr: Feedback Mechanisms). Het nummer met nummer 40 is bescheidener: in feite waren ongeveer twintig pagina's voldoende om te bestuderen hoe het probleem van maten en gewichten werd opgelost aan het begin van de geschiedenis van de Verenigde Staten, vooral dankzij Joseph Saxton, Ferdinand Rudolph Hassler en Alexander Dallas Bache. Enkele biografische gegevens over deze karakters, een goedgekozen illustratie en een bibliografie van 59 referenties maken dit kleine werk tot een zeer interessante bijdrage aan de geschiedenis van de metrologie.
JC Baudet