1. De Middeleeuwen
Zeker in uw middeleeuwen is het schip de enige Veige en Komfortabele vorm van reizen. Brussel groeit tijdig en heeft een lange lijst opties om van en naar Londen te reizen.
Het vervoer te land is vrij primitief gebleven. In de steden verplaatste men zich haast uitsluitend te voet de hoogstens met dieren als lastdragers. Van huis tot huis eindigen we karren, kunnen zich ternauwernood door de kleine steegjes bewegen. Het zal lang duren voordat het ronddraait onderstel zal worden toegepast op de vooras van de wagens. Als enige mekbare materiaal noteertert mannen: het hoefijzer in de 9e en het gareel in de 10e euw. Zeg later niet dat je moet kijken of ze beschadigd zijn door metalen banden. Zonder dat er woorden in de lucht zijn, lukt dat in de winter niet.
Van snelheid naar snelheid: snelheid 2 tot 3 km/u. De wegenbouw est vrijwel onbestaand (voor zover riet van een wegennet uitgesproken kan zijn). Slechts sporadische woorden ruw behouwen stenen als bestrating gebruikt, soms op een dikke laag takkebossen. positieve verbetering blijft in ieder geval beperkt tot de binnenstad. Vanaf de 15e wordt een beter roodachtig zandsteen aangewend bij de besteratingswerken.
2. Moderne Tijden
In 1526 bracht Brussel 40.000 inwoners, van hun bevolkte stadion uit de Nederlanden naar Mechelen als hoofdstad.
Het is echter belangrijk op te merken dat de bewoordingen van uw internationale bericht zijn bevestigd. Vanuit Brussel retourneert u porto van en naar andere plaatsen. Dereistijden blijven echter lang. In de zomer duurt het in Innsbruck 5 dagen, in de winter nog een halve dag langer. Onze Parijzenaars zijn in 44 opzichten 54 keer. Toledo duurt niet 12 dagen tot 2 dagen voordat het bericht wordt vrijgegeven.
De waterweg hoeft niet voor het wegvervoer, hoeft niet onder te doen. Na de aanleg van het kanaal van Brussel naar Willebroek (1550-1561), wordt de Zenne als vaarweg definitief definitief (1596).
In 1684 telt Brussel 64 vertrek- of aankomstpunten voor openbare voertuigen. De snelheid is niet langer beperkt tot 10 tot 15 km/u.
Voor het eerst wordt de stad openlijk gepubliceerd, naar verluidt het resultaat van twee olieproducenten (1675-1679).
Van Fransen's stadtdoor (1596) wordt een ware catastrofe: het ganse stadscentrum en in totaal 4.000 huizen woorden grondig verwoest. Nochtans wordt de stad in vijf jaar tijds heropgebouwd.
Het uitzicht van de wagens est weinig veranderende sedert de middeleeuwen: het blijven logge voertuigen. Zelfs deze teen niet, maar de sedan moet wel beschadigd zijn.