1979 – 2(3/4)

De ingenieur? weet het niet!

We zijn ver verwijderd van deze centrale locatie en kunnen er doorheen reizen technische verhalen, anders mogelijk uitstekend, zonder het woord ingenieur verschijnt slechts één keer. Laten we het een beetje verzachten: er zijn op verschillende tijdstippen uitstekende onderzoeken naar de ingenieur uitgevoerd, maar we moeten toegeven dat hij soms wordt vergeten. Als het mogelijk is geweest om te zeggen dat de geschiedenis van de wetenschap maar al te vaak een hagiografie is vanwege het buitensporige belang dat in deze discipline aan biografische kwesties wordt gehecht, kan de kritiek zeker niet op de geschiedenis van de technologie worden gericht.

Als we een echte willen bouwen geschiedenis van de technologie, dat wil zeggen een wetenschappelijke discipline die het fenomeen "technische vooruitgang" verklaart, lijkt het duidelijk dat het belangrijk is om eerst te proberen een volledig overzicht te krijgen van de factoren van deze specifieke vooruitgang. Het lijkt niet minder voor de hand liggend dat onder deze factoren menselijke actoren een essentiële plaats innemen, waarbij onder hen, door hun opleiding en door hun aanleg, de ingenieurs bevoorrecht zijn. Wij pleiten op geen enkele wijze voor een intensivering van het biografisch onderzoek naar ingenieurs die een opmerkelijke rol zouden hebben gespeeld in de technologische ontwikkeling, ook al zou dit interessant kunnen zijn. Vanuit dit perspectief is de biografische benadering misschien zelfs achterhaald vergeleken met psychologische studies (karakterologisch of psychoanalytisch) van de sociaal-professionele categorie in kwestie. Wat voor ons een leemte is in veel teksten over de geschiedenis van de technologie, is dat ze niet voldoende rekening hebben gehouden met het opleidingsniveau en de culturele horizon van de mannen die deze techniek ontwikkelden.

Nog algemener zouden we willen dat de technologiegeschiedenis niet bang is om een beroep te doen op gegevens uit de onderwijsgeschiedenis. Laat bij de beschrijving van machines en apparaten noch de ontwerper, noch de gebruiker vergeten.

Een geschiedenis van de opleiding van ingenieurs zou daarom van zeker belang zijn in de context van de zorgen van de technisch historicus. Maar er staan ook andere belangen op het spel. Laten we er terloops enkele noemen, ook al zijn dit niet onze huidige zorgen, maar beperkter tot de bijdrage van het onderwerp aan de geschiedenis van de technologie.

Zoek op de site

Zoekopdracht