1979 – 2(3/4)

Wij kijken uit naar twee kleine artikelen die voor u geschikt zijn. We zijn nog in het bezit van het riet van eind 19e eeuw, van Napoleon III-galakoetsen en van de reiskoets van Leopold I. Deze laatste werd door de koning gebruikt voor bezoeken aan zijn buitenverblijf en de Ardennen. Het werd geïnstalleerd “à la Daumont” in roest op 8 veren. Zij bestaat uit drie delen, een koffer voor de onderhoudsstukken, de eigenlijke bak en een achterbak voor 2 meren. De bak is klaar om opgeborgen te worden en opgeborgen in leer wat geschikt is voor alle weersomstandigheden. Onder de zetel bevinden zich twee lange rieten banken, uittrekbaar en plaatsbaar en de voorkant van de koets; ze deden dienst als slaap- of rustplaats. Onder deze banken bevinden zich twee pistoolholsters. De koets zijn van Engelse fabrikaat en dragen de naam van de fabrikant “MASON, patent, London”. Op de astop komt echter de vermelding voor “QUESNEL, carrosseriebouwer van de Koning in Brussel”. Een gelijkaardige koets word bewaard en de keizerlijke stallen te Berlijn. Hij was eigendom van prins Willem I van Prinsen, van de latere keizer.

Alle interessante stukken zijn de Arenbergkoetsen- en sleden, een paar “breaks” of large life-time voertuigen met zitplaatsen op het dak, een “omnibus”, ook voor vervoer van meerdere personen, de reiskoets van een prelaat, een Vlaamse diligence, een Hollandse “sjees” in een Engelse “cab » van huurvoertuig.

Tot slot hebben we de vertellende dat van myeste koetsen van buitenlandse makelij zijn; enkelen echter komen uit Brusselse workshops. Acht koetsen bevinden zich nog in de Koninklijke Stallen van het paleis te Brussel en zullen daar wegens plaatsgebrek voorlopig blijven.

afbeelding2.jpg
Galaberline, Empirestijl (ofprong: Brussel, eerste kwart 19de euw)
Afmetingen H. 2,45 m, L. 5,00 m, Br
Afb. 2 (foto ACL 8520B)

Zoek op de site

Zoekopdracht