In 1841 installeerde hij een kettingpapiermachine, een door hemzelf geperfectioneerd systeem, waarmee hij allerlei soorten papier vervaardigde, van het dunste (uienschil) tot het dikste (Bristol-karton). » Het was daarom passend om de oprichting van een papiermuseum in deze stad te overwegen. Dit initiatief werd in 1971 genomen door het Franse Ministerie van Cultuur en werd onmiddellijk overgenomen door de overgrote meerderheid van de gemeenteambtenaren. De stad verwierf het “Maison Cavens”, een voormalig weeshuis dat al jaren niet meer in gebruik was, en herstelde het om het in zijn oude glorie terug te brengen.
Dit gebouw moet niet alleen het toekomstige papiermuseum huisvesten, maar ook een wetenschappelijke bibliotheek en een Carnavalsmuseum van Malmédy. Een polyvalente zaal zal culturele evenementen en tijdelijke tentoonstellingen mogelijk maken. Financiële problemen vormen uiteraard een obstakel voor dit project, maar lijken niet onoplosbaar.
Bij besluit van de gemeenteraad van Malmédy van 16 mei 1977 werd een directiecomité bestaande uit 11 leden opgericht onder voorzitterschap van Dr. Grodos, wethouder. Er werden ook vier speciale commissies opgericht:
1° Papiermuseum,
2° Bibliotheek,
3° Malmedisch Carnaval- en Folkloremuseum,
4° Polyvalente zaal.
Dit museum, dat een grote trekpleister zal worden, zal op eigen benen kunnen staan. Als het zorgvuldig is ontworpen, zou het een centrum kunnen worden voor onderzoek en studies op het gebied van papierproductie, en een ontmoetingsplaats voor technici, historici en iedereen die op dit gebied gepassioneerd is over deze prachtige en eeuwenoude industrie.
De term “Nationaal Museum” veronderstelt de brede deelname van alle papierfabrieken in België. Op dit vlak kan de steun van Cobelpa (zie noot 1) als verzekerd worden beschouwd. We kunnen daarom stellen dat het belang van het museum veel verder zal reiken dan het regionale kader, de grens waar we aanvankelijk stopten.
Dit briefpapiermuseum zal verschillende afdelingen omvatten.
De belangrijkste, die betrekking heeft op de geschiedenis van het papier in de wereld en de geschiedenis van de Belgische fabrieken en vooral die van Malmédy, zal een van de grootste kamers van het gekozen gebouw bezetten. De bezoeker kan de oude productie van papier in het Oosten bestuderen, en vervolgens de productie zoals deze in middeleeuws Europa werd beoefend. We zullen de reconstructie zien van een oude molen met zijn schoepenwiel, zijn stampers, zijn persen en zijn droger. De oorsprong en geschiedenis van papier in België wordt geïllustreerd aan de hand van kaarten, documenten en gravures. Helaas zijn op dit gebied, zoals Arnould (1976) al opmerkte, de studies en onderzoeken die erop betrekking hebben nog steeds gedeeltelijk, veel archieven zijn nog niet onderzocht en er moet nog een enorme hoeveelheid onderzoekswerk worden gedaan. We hopen dat de oprichting van het museum zal leiden tot hernieuwde belangstelling, emulatie onder onderzoekers en nauwere samenwerking tussen fabrikanten, verwerkers en distributeurs van “dit kostbare materiaal dat dient om het leven mooier te maken”.