NATIONAAL POST-CYCLUS ONDERWIJSPROGRAMMA “GESCHIEDENIS VAN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEKEN”
onder auspiciën van het Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek van de Koninklijke Belgische Vereniging van Ingenieurs en Industriëlen en de Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging
Erevoorzitter
Ilya Prigogine (ULB)
President
P. Bockstaele (KUL)
Coördinator
R. Halleux (UEL)
Op zijn vergadering van 5 juli 1985 plaatste het Nationaal Fonds voor Wetenschappelijk Onderzoek onder zijn auspiciën een intercommunautaire en interuniversitaire postdoctorale cursus “Geschiedenis van Wetenschap en Technologie – Geschiedenis van de Wetenschappen en de techniek”, met onder meer Prof. , Nobelprijswinnaar, fungeert als erevoorzitter.
Ook de Koninklijke Belgische Vereniging van Ingenieurs en Industriëlen en de Koninklijke Vlaamse Ingenieursvereniging sponsoren het bedrijf.
Het werd in 1988-1989 voor het vierde jaar georganiseerd, met een aanzienlijk verrijkt programma.
ONDERZOEKERS OPLEIDEN
Het prioritaire doel is om te trainen kijken personen die houder zijn van een wetenschappelijk of literair diploma behaald na ten minste twee volledige cycli van universitair onderwijs: licentie of doctoraat in de filosofie en letteren, wetenschappen of rechten, doctor in de geneeskunde, diergeneeskunde, apotheker, burgerlijk ingenieur, landbouwingenieur, industrieel ingenieur (of het nu studenten zijn of werkend, werkloos, vervroegd gepensioneerd of gepensioneerd).
Dit fundamentele doel onderscheidt de “derde cyclus” van historische inleidende wetenschapscursussen die in de eerste of tweede cyclus in een klein aantal instellingen worden gegeven, of zelfs van conferenties van meer algemeen belang. Aan de andere kant sluit de specificiteit van het onderwerp, ondanks duidelijke affiniteiten, momenteel domeinen zoals de wetenschapsfilosofie, de industriële archeologie en de geschiedenis van de menswetenschappen uit van de programma's.
Het onderwijs zal, althans gedeeltelijk, de vorm aannemen van werkseminars. Daarom zijn er drie soorten cursussen gepland: een algemene benadering, een introductie in bronnen en methoden en een specialisatie in de geschiedenis van verschillende wetenschappen en technieken. De lijst vindt u later.
De docenten zijn professionele historici van wetenschap en technologie. Ze zijn eigendom van universiteiten, de FNRS, bibliotheken, archieven en musea. Iedereen gaat lesgeven in zijn eigen instelling. De FNRS vergoedt de reiskosten van studenten die regelmatig aan een universiteit zijn ingeschreven.
De lessen worden gegeven in het Frans of Nederlands, met uitleg in het Engels voor buitenlanders.
Elke student stelt een programma samen dat uit minimaal vier cursussen bestaat. Hij legt zijn programma eerst voor aan de lerarenraad, die andere cursussen (wetenschappen, talen) kan voorstellen, afhankelijk van zijn initiële niveau. Aan de andere kant is het elke professor vrij om toehoorders van zijn seminaries uit te sluiten die hij onvoldoende voorbereid of onvoldoende ijverig acht.
Het programma kan over twee of meer jaren worden gespreid. Aan het einde van de cyclus schrijft elke student, onder leiding van een promotor, een werk van ongeveer veertig pagina's, gepresenteerd als een wetenschappelijk artikel, klaar voor publicatie. De beste zullen worden gepubliceerd.
De cursus wordt afgesloten met een certificaat dat geen juridische, maar wetenschappelijke waarde heeft.