1987 – 10(2/3/4)

Deze visie wordt bevestigd door tekeningen en ansichtkaarten waarop werkplaatsen te zien zijn van soms wel tien vierkante meter. Er zaten hele kleine spijkertjes en spijkertjes bij, zeker ambachtelijk, maar nog belangrijker. In Industrieel Frankrijk, een werk van Paul Poiré gepubliceerd in 1873, zien we bijvoorbeeld een gravure die het interieur voorstelt van een Ardense spijkerfabriek waarvan de smederijbalg ook wordt aangedreven door een hondenwiel, maar waarvan de zes metgezellen een ruimte hebben die niet lijkt te zijn bijzonder krap. We hebben meer directe getuigenissen over dit onderwerp. Zo is deze gravure uit 1878-1879, getekend door Ryckebusch, waarvan we het origineel hebben kunnen zien dankzij de vriendelijkheid van de heer J. Brandon en mevrouw G. Veyssière, kleinkinderen van Pierre Frederic Brandon, meesterspijkermaker in Chartres die we zagen het op de gravure, in zijn atelier, omringd door zijn metgezellen. Ook hier lijkt de werkplaats niet bijzonder klein. Maar blijkbaar hadden niet alle nagelmakers in Beauce hetzelfde geluk.

In Smederijen en smeden uit de regio Chartres door Charles Marcel Robillard, gepubliceerd in 1963, zien we een andere kant van het leven van de ambachtelijke nagelmakers uit die tijd. ‘Vóór de mechanische vervaardiging’, schrijft Robillard, ‘dat wil zeggen vóór 1870-1880, werden paardennagels ook met de hand gesmeed door gespecialiseerde ambachtelijke nagelmakers die nu verdwenen zijn, die alleen werkten in een heel kleine werkplaats, een hond die in een wiel activeerde de balg.”

De aanwezigheid van ambachtelijke nagelproductie in de vlakte van Beauce werd gedeeltelijk gerechtvaardigd door het bestaan van een lokale markt. De vestiging van spijkerfabrieken in Dauphiné, Haute Marne en Ardennen, op plateaus gelegen tussen lengtegraden 4 Oost en 6 Oost, kan worden verklaard door de nabijheid van ijzervoorraden, door een behoefte aan bouwactiviteiten in landen met zeer arme en soms niet-arme landen -bestaande cultuur, en ook door de aanwezigheid van een commercieel circuit dat door deze plateaus loopt.

We kunnen ons echter afvragen wat de oorsprong is van de vrijwel identieke processen die door de nagelmakers van al deze centra worden gebruikt. Gelijkenis van gereedschappen, waaronder het hondenwiel dat door beiden als drijvende kracht wordt gebruikt.

Was er sprake van kennisoverdracht door de Tour de France-genoten? Het is niet onmogelijk. Het gezelschap van de nagelmakers dateert uit 1758. Het Noord-Oosten was in principe niet in hun reisprogramma opgenomen, maar ze passeerden een tiental tussenstopplaatsen. Vooral in Chartres, waar de ‘Cayenne’ tegen het einde van de 19e eeuw werd gerund door Marie Vindiolet, moeder in dienst en wettige echtgenote van de nagelmaker Pierre Frédéric Brandon. Helaas zijn de archieven van de nagelmakers verspreid en zijn er niet veel documenten die de stelling van de overdracht van technieken binnen het kader van gezelschap kunnen ondersteunen, althans in dit specifieke geval. Dezelfde opmerkingen kunnen worden gemaakt over een andere ambachtelijke activiteit uit deze periode, de activiteit van messenmakers, van het bedrijf van “fèvres-cutlers” die messen smeden en slijpen. De begeleidende messenmakers, kinderen van meester Jacques, werden ook onder de aanroeping van Sint-Elooi geplaatst, terwijl ze Sint-Baptiste als beschermheer hadden.

Echter, messenmakers en ijzerbewerkers, zoals spijkermakers, hebben staal van goede kwaliteit nodig om een mes te maken. Soms moet je het van een behoorlijke afstand brengen. In Saint-Etienne bijvoorbeeld haalden de bestekmakers hun voorraden in de 19e eeuw onder meer bij Dauphiné en Rives.

IJzer lijkt op staal dat met de hand wordt gesmeed; messenmakers maken, net als nagelmakers, gebruik van een smederij, maar deze werkt echter niet continu zoals bij nagelmakers. Ten slotte brengt de vervaardiging van een spijker of een mes een aantal afwerkingsbewerkingen met zich mee. Bij messenmakers gaat het vooral om het maken van de snede door eerst te slijpen en daarna te polijsten. Slijpschijven en polijstmachines, die moeten worden gedraaid, maken gebruik van een “motor” en dus een bron van aandrijfkracht. Net als bij het primitieve weefgetouw of, nogmaals, de pottenbakkers- of goudsmidwielen, werd de eerste rotatiemotor gereduceerd tot een eenvoudig krukwiel dat door een man werd voortbewogen. Het krukwiel dat we bijvoorbeeld zien op een van de planken van deEncyclopedie van Diderot, dat de indeling van een bestekwerkplaats toont, zal, min of meer aangepast, in bepaalde dorpen van de Haute-Marne in gebruik blijven, met name tot het begin van de 20e eeuw.

Roulot, messenmaker en verzamelaar, heeft in zijn privécollectie een metalen krukwiel, uitgerust met een snelheidsvermenigvuldiger – we komen hier later op terug – minder dan een eeuw geleden vervaardigd in Nogent door Atelier Renard. Wanneer er op een locatie een bruikbare waterloop aanwezig is, is het vaak een waterrad dat de menselijke drijvende kracht overneemt. Dit is bijvoorbeeld het geval in de regio Thiers, waar de golven van de Durolle in de vorige eeuw, zo niet daarvoor, werden gebruikt om de vele wielen van de molenaars aan te drijven, die met hun gezicht naar beneden op hun planken lagen. De honden, hun metgezellen, waren er ook, liggend op de benen van hun baasjes om hen te beschermen tegen de kou en vochtigheid. Deze ‘warmers’ beschermden hen, naar de mening van de emuliers van Thiernois, blijkbaar tegen reuma. Er wordt ook gezegd dat deze honden uitstekende metgezellen bij stropers waren, soms een essentiële aanvulling op de activiteit van zowel messenmakers als spijkermakers.

In de 19e eeuw leverde de Durolle, ondanks enkele zeldzame perioden van droogte, de energie die nodig was voor de werking van een reeks installaties aan de oevers met een vermogen van 276 kW. Tegelijkertijd hebben andere messenmakers in regio's die vanuit het oogpunt van hydroliciteit misschien minder bevoorrecht zijn, nog steeds geen andere middelen om de molenstenen in hun werkplaatsen te draaien dan een beroep te doen op de handen van hun vrouwen, kinderen of andere leden van de gemeenschap. familie, tenzij ze de dierlijke drijfkracht, die van honden, mobiliseren.

Zoek op de site

Zoekopdracht