1987 – 10(1)

Wat nu de aard van de kennis is die in de Islamitische wereld samengebracht werd, werd uit de verschillende culturen en in de typische actiegerichte synthese gebracht.
Needham (1948) vermeldt oa:
uit China: Algebra
uit Griekenland: – van de geometrie
– griekse filosofie in als zijn schakeringen
uit Griekenland in Indië het atomisme
uit China: golfbenadering
uit China: het papier (1e euw na Xus in het kristelijke Europa 14e euw)
uit China: drukkunst +/- 700 na Xus, kompas etc., etc.

Hoe dan ook zien we dat in de Islamitische wereld rekenkunde, algebra, geometrie een hoge ontwikkeling kent. Belangrijk is dat hij veel aandacht besteedt aan zowel het samengestelde onderzoek als de toegepaste wiskunde.

Dit was de tijd waarin het werd geschreven van de 9e tot de 13e en was waarschijnlijk hetzelfde als de postulaten van Euclides, ook al was het geschreven. Deze kans zal later zeer grote invloed hebben op Wallis en Saccheri. U zult meer te weten kunnen komen over Arabische landen zonder enig systeem van niet-Euclidische systemen, maar wij hebben geen Euclidische systemen om u te ondersteunen. Zoals men kon verwachten, zien we ook veel aandacht voor de toegepaste wiskunde en dit door zeer belangrijke wiskundigen, vooreerst op het terrein van de mechanica, zowel op dit niveau van de astronomie.

De experimenten waren tenslotte overdreven, en zelfs op het gebied van ontstaan, alchemie, muziek en meer. Nochtans kunnen we stellen dat het op het domein is van de optica die voor het eerst zeer duidelijk een experimentele methode kon identificeren. Opvallend is daarbij ook dat door de Arabische specialisten bijv. Ib nal-Haytham gebaarld werd dat een correcte theorie over visie deze experimentele gegevens meest koppelen aan een wiskundige benadering.Hij zei dit niet alleen maar hij ontwierp een specifieke uitgebreide theorie, waarbij expliciet experimentele bewijsvoering werd geïntroduceerd.

Wat de alchemie betreft zien we een analoge ontwikkeling.

Maar laat zijn we al over de alchemie van de wereld heen.

Het woord alchemie is afgeleid van het arabisch. In Griekenland, China zowel als Indië sprak men veeleer van “de kunst” ipv alchemie. Over de etymologische betekenis van dit woord zijn mensen zeer onzeker.

Maar hoe dan ook kan men stellen dat astrologie en alchemie voorkomen op de plaats van de mens dans de kosmos te ontdekken en deze kennis aan te wenden, niet tegen maar met de natuur, et goddelijke. Van natuurlijke oorsprong, veredelen, vandaar is het goud maken of het levensselexier zoeken gelijkwaardig nl. van de natuur volmaakter maken.

Astrologie maakt ook deel uit van het verhaal van de relatie tussen mannen en vrouwen, en de alchemie van de relatie tussen mannen en vrouwen is de beste manier om met elkaar om te gaan.

Enerzijds is er een inspiratie van de Arabische alchemie in de Chinese, Indische, Griekse alchemie en anderzijds is er de versmelting en vooral de toespitsing op de praktijk.

Waar in de Chinese en Indische alchemie de nadruk veel meer lag op het zoeken naar de euwigheid, lag bij de Griekse meer het accent op het maken van goud. In de islamistische alchemie wordt er tendensen aandacht gekregen. Een aandacht voor productie van chemische voorbereid enerzijds voor geneesmiddelen (dit in tegenstelling met de oudere Arabische en de Griekse geneeskunde die vooral op basis van planten werkte) en anderzijds het werken met mineralen om edeler metalen te vormen. Gisteren hebben we theoretische kennis geleerd, onze eigen theorie gevonden en daarna geleerd hoe we het experiment konden evalueren. Nu weten we dat onze chemie nieuw is en hebben we astrologie gevonden in verschillende talen van onze astrologie en weten we ook waar je naar op zoek bent.

Hoe dan ook, de alchemisten zullen de chemische kennis van stoffen van de chemische technieken en werktuigen enorm verbeteren. We zullen niet in detail treden, maar we zullen de details zien. naar Fienz-David 1952 pp 82-90 of naar een doorsnee naslagwerk over de geschiedenis in de chemie.

Kies ook hier de merken, maar het geheime karakter en zelfs de broederschappen die de chemisten verbonden zijn. Er is een institutionalisering van de uitwisseling van de kennis binnen een paald conventioneel jargon.

Een institutionalisering van de Kennis-interactie is ook wel te vinden in de andere Arabische tradities, die we volledig kennis moeten vermelden.

Nuttig is het echter ook er opte wijzen hoe bijn arabische filosofen oa Avicenna een sterke reactie kwam, niet tegen de alchemie wat zijn hoogste kennis betreft met zijn geneeskundige en materiaalbelang, maar wel tegen de theorie en zijn doel van het veredelen van de mens in materiaal. Avicenna en dan kun je dit allemaal en word je erdoor gestimuleerd. Door twee kritiek op de theorie van de alchemisten en het pogen loskoppelen van hun kunnen van het weten, wordt volgens waarschijnlijk een belangrijke stap gezet in de richting van de chemie.

We zullen zelfs de algemeen wetenschapmethodologische, de Arabische filosofen en vooral Averroës beschouwen, met zijn theorie over de regressie die sterke overeenkomsten heeft met de hypothetische deductieve methoden via Galilei en Kepler, een grote invloed heeft gehad op de westerse wetenschappelijke ontwikkeling.

Zoek op de site

Zoekopdracht