Het einde van het Ancien Régime en het begin van de 19e eeuw zagen, na enkele eeuwen van technische stilstand, een opeenstapeling van uitvindingen en verbeteringen die zeker ook de grafische industrie zouden ontwrichten. De culturele en politieke democratisering, geboren uit de Franse Revolutie, en de industriële groei veranderden de menselijke gegevens en leidden tot een plotselinge technische evolutie. De groeiende vraag naar boeken, kranten, allerlei soorten drukwerk (folders, pamfletten, enz.) met steeds kortere deadlines en toenemende oplages, geeft aanleiding tot technische verbeteringen en in de eerste plaats tot de uitvinding van de mechanische metaalpers die bedoeld is om de de eerbiedwaardige houten pers. Deze pers, ontwikkeld aan het einde van de 18e eeuw (in 1795, volgens een algemeen aanvaarde datum) door Lord Stanhope en bediend door middel van hefbomen en contragewichten, zal worden gebruikt voor model voor de Jullien-pers, of ter inspiratie voor een hele reeks persen die alleen van het origineel verschillen door secundaire technische kenmerken (Franse Gaveaux-persen met dubbel contragewicht; Belgische Lejeune-, Uytterelst- of Vermeulen-persen met bovenste contragewicht in de vorm van een leeuw; Engelse veer drukken...). Al deze persen worden vandaag de dag nog steeds gebruikt bij het ambachtelijk drukken en voor het artistiek drukken van hout of gegraveerde lino's, omdat ze slechts minder arbeid en een minimum aan ambachtelijke praktijk vereisen.
Fotodrukmuseum
Handtypografische pers, tweede helft 19e eeuw Voorzien van het gegraveerde merkteken: “JP Lejeune – in Brussels 31”
Handpers, tweedgewicht van de 19de eeuw
Hier staat geschreven: “JP Lejeune – in Brussel 31”